حسین روح الامینی نجف آبادی؛ علی افخمی
چکیده
ساختهای بازگشتی، ساختهایی که بازنمایی آنها حاصل اعمال چندبارۀ یک قاعده نحوی است، بهوفور در زبانهای مختلف مشاهده و بررسی شدهاند. پژوهش حاضر به کمک یک آزمایش تجربی، فراگیری ساخت بازگشتی مکانیها ...
بیشتر
ساختهای بازگشتی، ساختهایی که بازنمایی آنها حاصل اعمال چندبارۀ یک قاعده نحوی است، بهوفور در زبانهای مختلف مشاهده و بررسی شدهاند. پژوهش حاضر به کمک یک آزمایش تجربی، فراگیری ساخت بازگشتی مکانیها را نزد کودکان فارسیزبان بررسی کرده و شواهد جدیدی در موضوع مسیر فراگیری کودکان به دست میدهد که به بازبینی نظریه زبانی دربارۀ بازنمایی این ساخت در ذهن کمک میکند. زبانهای مختلف ساختهای بازگشتی را بهصورت یکپارچه خوشساخت یا بدساخت نمیشمارند. همچنین در زبانهایی که یک ساخت بازگشتی یکسان را خوشساخت میشمارند، امکان دارد زمان فراگیری این ساخت یکسان توسط کودکان گویشور زبانهای گوناگون متفاوت باشد. تبیین تفاوت فوق در زمان فراگیری منجر به فهم بهتر ساخت بازگشتی میشود. آزمایشهای تجربی تمایزی میان سن گویشوران زبانهای انگلیسی و ژاپنی در فراگیری بازگشت مکانیها گزارش میکنند. در این پژوهشها فراگیری زودهنگام ساختهای مکانیِ دارای حرفاضافه یکسان و همچنین فراگیری زودهنگام در زبانی که ساخت بازگشتی را با عنصر نقشی آشکار نشانهگذاری میکند، مشاهده میشود. ناکاتو و روپر (۲۰۲۱) در تبیین این مشاهدهها یک مسیر سه مرحلهای در فراگیری بازگشت در زبان اول پیشنهاد میدهند: ۱. جستجو برای عناصر صرفی آشکار ۲. جستجو برای عناصر واژگانی آشکار ۳. توانایی تعبیر ساخت بازگشتی حتی بدون حضور عناصر آشکار یکسان. در ساخت بازگشتی مکانیهای زبان فارسی مانند زبان ژاپنی و برخلاف زبان انگلیسی، عنصر نقشی آشکار حضور دارد: کسره اضافه. حضور کسره اضافه در مقام یک عنصر نقشی آشکار در این ساخت، مشمول مرحلۀ اول مسیر فراگیری بالا شده و از این رو پیشبینی میشود فراگیری ساخت بازگشت مکانیها در فارسی مانند ژاپنی و برخلاف انگلیسی زودهنگام رخ دهد. این پژوهش از حضور عنصر نقشی آشکار در ساخت بازگشت مکانیهای فارسی بهره برده و با طراحی و اجرای یک آزمایش تجربی در ادامۀ آزمایشهای پیشین، فراگیری بازگشت مکانیها نزد کودکان فارسیزبان را سنجیده و بهوسیلۀ دادههای جمعآوریشده مسیر فراگیری پیشنهادی بالا را بررسی میکند.